ead> غار وقت و ساعت

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

غار وقت و ساعت
نویسنده : dr.amir m تاریخ : سه شنبه 24 تير 1393

 

اين آبشار در درون غاري به ارتفاع 15 متر و عمق 50 متر واقع شده و آب آن از انتهاي سقف غار به پايين مي‌جهد. نكته جالب در مورد اين آبشار اين است كه آب زلال و گواراي آن در زمان‌هاي منظمي قطع و وصل شده و سر و صداي عجيبي را در داخل غار ايجاد مي‌كند. در مواقع كم‌آبي، زمان توقف آب بيشتر و در فصول پرآبي زمان توقف آب كمتر است. بومي‌هاي منطقه در گذشته زمانشان را در غياب ساعت با اين آبشار ساعتي هماهنگ مي‌كردند و خروش و خشكي آن برايشان حكم ساعت را داشته است. در گذشته اين آبشار يك ساعت مي‌خروشيده و يك ساعت متوقف مي‌شده است اما در حال حاضر خروش و توقف يك ساعته اين آبشار، جاي خود را به خروش 50 دقيقه‌اي و توقف 2ساعته داده است.

منبع:irandeserts.com

 

آبشار كه در ديواره جنوبي پريز و درون غاري به عرض 7 متر، ارتفاع 15 متر و عمق 50 متر قرار گرفته است، آب زلال و گوارايي دارد كه از انتهاي غار و در سقف 15 متري آن سرچشمه مي گيرد. در حقيقت آبشار از دل غار شروع مي‌شود و به كف غار مي‌ريزد و زماني كه از غار بيرون مي‌آيد، تبديل به چشمه مي‌شود. بر اساس آنچه درباره اين آبشار در كتب مختلف طبيعت ايران منتشر شده است، علت اين خروش و توقف منظم آبشار وقت و ساعت، وجود يك چشمه بزرگ سيفوني (متواتر) در عمق زمين است. نظير اين چشمه در دو نقطه ديگر ايران (فريدون‌شهر و قره‌آقاج) وجود دارد. در فصلهای کم آب زمان توقف طولانی تر و در فصول پر آب زمان توقف کوتاه میشود ولی زمان جاری شدن آبشار همان 50 دقیقه است.

 

مسير دسترسي به اين چشمه و آبشار، حركت از درود به سمت جنوب، در امتداد ريل راه‌آهن است كه پس از گذشتن از روستاهاي چم‌چيد، برآفتاب، چنار و ده كوليان و 3 ساعت كوه‌پيمايي به دهانه غار و آبشار خواهيد رسيد. مسير ديگر استفاده از قطار محلي و پياده شدن در ايستگاه چم‌چيد است كه بقيه راه را مي‌بايست پياده طي كرد. چاه عجيب كوه پريز به نام "چاه ساز دهل " از جاذبه‌هاي اطراف اين آبشار است كه با انداختن سنگ به داخل آن صداي دلنشيني توليد مي‌شود، كوه زيباي اشترانكوه نيز از مهم‌ترين جلوه‌هاي طبيعي اين محدوده است. از ديگر جلوه هاي خاص اين منطقه مي توان به صخره اي شبيه به پسر و دختر، در کوه چبيلستون اشاره کرد که افسانه"کرودختر" را در بين اهالي زنده مي کند.  غار ناشناخته شهه، گوشه اي از شگفتي هاي طبيعت منطقه زيباي درود مي باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: آبشار وقت و ساعت، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به راهنمای گردشگری استان لرستان و اراک مي باشد.